Saskaņā ar Emmijas Pikleres viedokli, katrs bērns ir personība un tam piemīt individuāls attīstības un mācīšanās temps, kas var ļoti atšķirties no citu bērnu attīstības ātruma. Kādu konkrētu attīstības soli bērns sasniedz tad, kad jūtas tam gatavs, tas nozīmē – ir pilnībā apguvis iepriekšējā soļa prasmes. Visas motorās spējas, kā arī pašapziņu bērns attīsta pats un tas notiek, ja apkārtējā vide ir attiecīgi piemērota un atbalstoša.
Viedoklis par mācīšanos:
Emmija Piklere uzskatīja, ka bērna personība vislabāk attīstās patstāvīgā ceļā. Saskaņā ar viņas viedokli, jau zīdaiņu aprūpes procesi ir audzināšanas daļa, jo būtiskāko socializēšanās pieredzi zīdainis iegūst barošanas, mazgāšanas, pārtīšanas u.c. norišu laikā. Tādēļ mīļa un respektējoša apiešanās ar mazuli ir ārkārtīgi būtisks faktors bērna veselīgas attīstības norisē. Katra darbība ar bērnu Pikleres kontekstā tiek pavadīta ar koncentrētu uzmanību un intensīvu komunikāciju (gan verbāli, gan ķermeniski).
Pikler® pedagoģijas aspekti:
1. Aprūpe. Iejūtīga bērna ķermeņa kopšana un komunikācija. Atkarībā no bērna vēlēšanās, tas piedalās norisē.
2. Kustību attīstība. Bērns attīstās izejot no paša iekšējā dzinuļa un saskaņā ar savu ritmu. No pieaugušā puses nav nekādu ievirzošas vai veicinošas ietekmes.
3. Rotaļa. Brīva, netraucēta rotaļāšanās drošā, vecumam atbilstoši iekārtotā vidē.
Saskaņā ar Pikler® konceptu, pieaugušā uzdevums ir nodrošināt bērnam drošības sajūtu un iekārtot apkārtējo vidi tā, lai mazulis, atkarībā no individuālā attīstības posma, varētu izdzīvot patstāvīgas aktivitātes.
Pikler® pedagoģijas principi:
1. Bērna pašiniciatīvas respektēšana un viņa patstāvības atbalsts
2. Stabilu personisku attiecību veidošana bērna un dažu uzticamu pieaugušo starpā
3. Katrs bērns jūtas pieņemts un atzīts
4. Bērna ķermeniskās labsajūtas un veselības veicināšana.
Lai ko jūs darītu – runājiet ar bērnu. Veidojiet acu kontaktu. Paskaidrojiet mazulim, kas tūdaļ notiks un parādiet katru priekšmetu, ko izmantojat.
Nogaidiet, līdz bērns ir gatavs sadarbībai. Jau dažas nedēļas veci zīdainīši ir spējīgi sadarboties un to izrāda ar skatienu, žestiem un kustībām. Ļaujiet bērnam piedzīvot veiksmes pieredzi – ka viņš ir piedalījies kādā norisē. Aiz prieka par veiksmīgo kopīgo darbošanos, bērns nākošajā reizē ļoti labprāt sadarbosies.
Dodiet sev laiku un esat uzmanīgi. Saskarē ar bērnu izvairieties no steigas un trauksmainas darbības. Mazulis drīkst un viņam vajag būt pasaules centrā. Ja jūsu bērniņš barošanas, pārtīšanas, pārģērbšanās laikā saņem jūsu pilnu uzmanību, jūs tādējādi signalizējiet viņam, ka šajā brīdī viņš ir vissvarīgākais un viņam nav jācīnās par uzmanību pārējā dienas laikā.
Izveidojiet laika telpas stabilitāti ar pazīstamām norisēm. Pievērsiet uzmanību darbību secībai, kādā apkopjat zīdaini. Tai no reizes uz reizi būtu jābūt maksimāli vienādai. Arī telpas un laika robežas bērnam sniedz orientāciju. Veidojiet rituālus.
Lai nodrošinātu bērniem brīvas attīstīšanās iespēju, Emmija Piklere izstrādāja konceptu par rotaļlietām, kuras veicina mazuļu motorās spējas un izvaicību, bet neiejaucas viņu personiskajos attīstības procesos.
Pazīstamākais no Pikler® spēļu atribūtiem ir Pikler® trijstūris. Savā vienkāršībā tas rosina bērna fantāziju un, atkarībā no bērna attīstības līmeņa, paver arvien jaunas pašatklāsmes iespējas.
Trijstūrim pēc popularitātes tūdaļ seko kāpelēšanas arka, kā arī savienojuma elementi. Radoši kombinējot šos atsevišķos elementus iespējams izveidot tuneļus, rampas un veselus rotaļu laukumus. Pikler® rotaļu rīki bērnus rosina pielietot un nostiprināt jau apgūtās prasmes un spējas un tālāk pašiem savā tempā un pēc paša iniciatīvas izmēģinot atklāt jaunas.
Nozīmīgs aspekts blakus vienkāršajai rotaļrīku būtībai ir to materiāls. Pikler® rotaļu rīki visi kā viens ir no koka, tādējādi sasaucas ar konceptu par spēlēšanās dabiskumu.
Informatīva piebilde: diemžēl pēdējā laikā negodīgu ražotāju vidū populāra kļuvusi nelāgā tendence teju visiem kāpelēšanas trijstūriem un arkām piedēvēt Pikleres vārdu vai piebildi par Pikleres iespaidā radītu produktu. Pirms iegādāties šādu rotaļu iespēju, lūdzu pārliecinieties vai ražotājam ir Pikler Institūta izdots sertifikāts, kas apliecina, ka šis priekšmets tiešām atbilst Emmijas Pikleres izstrādātajām prasībām.